1 trymestr ciąży – co jest najważniejsze?

lut 16, 2023 | Ciąża

By:

Pediatra Stachowicz
Zastanawiasz się co czeka cię w pierwszym trymestrze ciąży? Nie wiesz kiedy udać się na pierwszą wizytę ginekologiczną i nie masz pojęcia czego się na niej spodziewać? Koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Pierwszy trymestr ciąży jest z pewnością jednym z najbardziej ekscytujących okresów w życiu przyszłej mamy. Jest to okres, w którym dochodzi do wielu zmian w organizmie kobiety i jest on niezwykle ważny dla zdrowia i rozwoju dziecka.

Pierwszy trymestr trwa do przełomu 14 i 15 tygodnia ciąży, ale bardzo znaczący dla zdrowia dziecka okres kończy się w 16 tygodniu, kiedy to kosmówka zamienia się w łożysko.

A więc co czeka cię na pierwszej wizycie u ginekologa?

Z pewnością zostanie wykonane badanie USG, aby potwierdzić ciążę wewnątrzmaciczną. Jeśli jest jeszcze za wcześnie, tzn. jest to 3/4 tydzień ciąży, lekarz może zalecić wykonanie badania beta-HCG oraz wizytę w późniejszym terminie. W trakcie ciąży zaleca się wykonanie minimum trzech badań USG, po jednym na każdy trymestr, natomiast badanie ultrasonografem wykonuje się zazwyczaj przy okazji każdej wizyty u lekarza ginekologa. Pozwala to na wczesne wykrycie ewentualnych patologii, szybką reakcję i finalnie pomoc dziecku w prawidłowym rozwoju.

( https://youtu.be/jCZkxM2Gx9U )

Zapraszam również do odsłuchania rozmów z lekarką, specjalistką ginekologii i położnictwa Moniką Hryniewicz-Kapias

Jakie dolegliwości mogą towarzyszyć ci w pierwszym trymestrze ciąży?

Może to być ból środkowego podbrzusza określany jako podobny do bólów miesiączkowych. Nie powinien on jednak być nieustającym. W pierwszym trymestrze ciąży mogą występować również plamienia w kolorze brązowym. Jeśli jednak jest to mocny, czerwony kolor zgłoś się na kontrolę do poradni. Kolejnymi objawami ciąży mogą być bóle piersi lub głowy, nudności, wymioty oraz zmęczenie.

Jakie leki można stosować w ciąży?

Mówi się, że ciąża to nie choroba, jednak jest to stan odmienny i naszemu organizmowi należy się odmienne, specjalne traktowanie. Jest wiele leków, których nie należy stosować w ciąży. Za każdym razem kiedy chcemy sięgnąć po lek należy skonsultować to ze swoim lekarzem oraz przeczytać ulotkę dołączoną do opakowania. Przyjmuje się, że bezpiecznym lekiem przeciwbólowym w ciąży jest paracetamol.

Jak radzić sobie z porannymi nudnościami?

To co jesz powinno być raczej lekkostrawne i należy unikać produktów powodujących wzdęcia i gazy. Posiłki należy zjadać w małych porcjach, ale stosunkowo często. Na nudności ma również wpływ stres.

Moja rozmowa z położną i doradczynią laktacyjną Emilią Bugalską (część I https://youtu.be/Dpv8d6kJ0jA

część II https://youtu.be/dNq0d5VwdvM )

Czy można chodzić na basen lub zażywać gorących kąpieli?

Gorące kąpiele są niebezpieczne podczas ciąży, mogą wywołać skurcze macicy, a w konsekwencji poronienie. Jeśli chodzi o basen nie jest on zabroniony, ruch w wodzie jest nawet wskazany, jednak należy pamiętać, że przebywanie w basenie może powodować infekcje bakteryjne lub grzybicze. Dlatego jeśli masz skłonności do infekcji najlepiej zrezygnuj z basenu na czas ciąży.

Czy w pierwszym trymestrze można uprawiać seks lub kontynuować uprawianie sportu?

Jeśli ciąża przebiega prawidłowo, nie ma wskazań do wstrzemięźliwości czy aktywności fizycznej. Jednak w przypadku, kiedy ciąża jest zagrożona lub występują inne nieprawidłowości, najlepiej poczekać do czasu, aż zagrożenie minie.

Dla kobiet, które planują ciążę lub już oczekują na dzidziusia mam jeszcze jedną informację: całą wiedzę jaką mam – jako mama i jako pediatra zapakowałam w fiszki dla mam. W sumie to 4 części, które możecie zakupić osobno lub w zestawie, w wersji papierowej lub w fomie ebooka.

Jeśli macie pytania, potrzebę konsultacji, zapraszam do poradni NeoMed lub na telepediatra.pl.

Chcesz porozmawiać z pediatrą?

Pediatra Stachowicz udziela porad online dla zdrowia Twojego Dziecka.